duminică, 15 iunie 2008

televiziune

Lumina în TV

În televiziune lumina este un element cu valenţe artistice, iar stăpînirea tehnicilor de iluminat pentru a obţine cele mai bune imaginii nu este doar un simplu gest de manevrare a unei surse de lumină. Deşi lumina are ca principală funcţie să facă vizibil un decor, dacă este utilizată în condiţii optime se poate transforma într-o adevărată artă a exprimării emoţiilor şi a stărilor de spirit. Lumina este formă, atmosferă, sens. Pentru a obţine o imagine de calitate scenele filmate trebuie să beneficieze de lumină suficientă. Utilizarea în exces a luminii nu este utilă deoarece duce la o imagine arsă, iar deficitul de lumină poate genera o imagine întunecată. Lumina poate fi de două feluri: naturală şi artificială. Iluminatul unei scene se face cu mai multe surse existînd o schemă clasică a iluminatului în trei puncte. În funcţie de direcţia fascicolului de lumină naturală sau artificială pot fi identificate două tipuri de lumină:

Lumina directă produsă de bec, neon, sursă în acest caz lumina este punctiformă şi şi generează o lumină dură cu contraste foarte puternice ale obiectului filmat.

Lumina difuză generată de o suprafaţă luminoasă care poate fi uneori reflectorizantă. Această lumină mai poate fi obţinută şi prin reflectarea lumini naturale de o suprafaţă metalizată asemănătoare umbrelelor din studiou.

Lumina utilizată frecvent în televiziune este cea artificială, iar principalele tipuri de lumină utilizată sunt:

Lumina principală este cea mai importantă sursă de lumină artificială dintr-un studiou iar în funcţie de aceasta se aşează celelalte lumini. Ea poate fi directă sau difuză în funcţie de necesităţile artistice. Lumina principală este aşezată în faţa subiectului îndreptată către el deasupra lui la un unghi de 30-60 de grade faţă de camera video 45 de grade.

Lumina de contur este generată de sursa de lumină situată în spatele personajului filmat orientată către camera video. Funcţia acestei lumini este aceea de a crea volum de a accentua conturul personajului şi al detaşa de decor. Aceasta corectează o deficienţă specifică imagini electronice, aceea a lipsei de profunzime. Lumina de contur este aşezată la înălţime şi în spatele persoanei filmate înclinată la 45-65 de grade faţă de orizontală.

Lumina de modelare este mai redusă ca intensitate decît celelalte două surse. Ea este obţinută montînd în fata reflectorului o placă transparentă care împrăştie lumina concentrată generată de sursă. Această lumină este amplasată în faţa persoanei filmate simetric faţă de lumina principală. Ea corectează umbrele induse de celelalte două surse de lumină în special umbrele de pe faţa persoanei filmate. Aşezarea ei este recomandată la un unghi de 60-120 de grade faţă de lumina principală dar aşezarea ei este determinată de geografia locului de filmat.

Niciun comentariu: