vineri, 10 iulie 2009

POLITICĂ

Controlul mass-media


Forţa şi capacitatea de presiune a mijloacelor mass-media exercitate asupra societăţii este dată din patru direcţii: economică, simbolică, coercitivă şi politică. În sens economic, mass-media constituie un factor de presiune puternic asupra mijloacelor de informare, legile pieţei influenţînd procesele de comunicare. La nuvelul simbolic, mass-media este considerată drept principalul factor de transmitere a ideilor fiind singura în stare să socializeze indivizii prin forţa sa integratoare în societate. Mass-media devine purtătoarea valorilor democratice pozitive în sensul că, educă cetăţenii în spiritul civic, dar partea ei negativă rămîne dependenţa de proprietarii ei faţă de lumea afacerilor şi faţă dorinţţele firmelor care-i aduc publicitate.Presiunea politicului este cea mai puternică dintre atribuţiile preluate de mijloacele de comunicare în masă. O mare parte dintre funcţiile partidelor politice precum stimularea publicului, crearea unei identităţi ideologice, mobilizarea electorală, selectarea candidaţilor au fost trecute în sfera mediatică. Cea mai importantă atribuţie a instituţiei partidului politic, crearea unui mijloc de comunicare între Putere şi cetăţeni a fost asumată de către presă. Mijloacele de comunicare au dat legitimitate democraţiei prin accesul liber al alegătorilor la informaţii transformînd sistemele politice într-un fenomen secundar al existenţei sociale.

Niciun comentariu: