vineri, 10 iulie 2009

POLITICĂ

Controlul financiar-economic


Deşi la modul ideal piaţa ar trebui să stimuleze apariţia ideilor noi şi să provoace dialogul public, elita financiară care are frîele acestui joc se împotriveşte tocmai acestui principiu. Proprietarii marilor companii de presă sunt în mare parte conservatori şi au opinii de dreapta, în timp ce redactorii şi conducerea de la vîrful aceloraşi companii de presă sunt selectaţi tot pe criteriul cenzurii ideatice.Firmele de publicitate exercită şi ele o presiune, o cenzură cu mult mai puternică decît cea a statului. În relaţia cu patronii de presă jurnaliştii sunt la fel de vulnerabili în raport cu interesul privat precum în relaţia cu statul atunci cînd este vorba de ideologiea dominantă. Intrarea pe piaţa mass-media este din ce în ce mai dificilă tocmai din motive ţinînd de costurile ridicate ale pornirii unui nou instrument informaţional şi de condiţiile dure impuse de marile companii de presă. Puterea privată, exercitată prin presiunile economice şi publicitare, limitează şi ea libertatea individului, stimulînd anumite idei şi împiedicînd manifesterea altora. Agresiunea privată a marilor companii de presă are şi avantajul de a scăpa de sub controlul public, invocînd tocmai libertatea cetăţenească.

Niciun comentariu: